Monday, July 26, 2010

MADRASAH RAMADHAN UNTUK TAQWA, JIHAD DAN KEMENANGAN

Kongsi

Firman Allah SWT di dalam surah Al-Baqarah ayat 183:

Wahai orang-orang yang beriman, telah diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan ke atas orang-orang yang sebelum kamu, semoga kamu termasuk di dalam kalangan orang-orang yang bertaqwa"

Perkataan 'semoga' di dalam ayat di atas sepatutnya menggerunkan kita, bahawa dengan melaksanakan ibadah puasa, mungkin sebahagian beroleh taqwa dan mungkin pula sebahagian yang lain hanya mewarisi lapar dan dahaga. Sabda Nabi SAW:

"Berapa ramai di kalangan orang yang berpuasa, tidaklah mereka itu memperolehi apa-apa dari puasanya melainkan lapar dan dahaga."

Sabda Nabi SAW lagi:

"Jibril mendatangiku seraya berkata; 'Barangsiapa yang mendapati bulan Ramadhan, lantas tidak mendapatkan ampunan, kemudian mati, maka ia masuk Neraka serta dijauhkan Allah (dari rahmat-Nya). 'Jibril berkata lagi;'Ucapkan amin' maka kuucapkan, 'Amin.' " (HR. Ibnu Hibban dan Ibnu Khuzaimah)

Lantas dengan peringatan ini, marilah kita bersama-sama mengambil peluang yang ada sebaik-baiknya untuk memperolehi janji-janji Allah SWT di bulan Ramadhan ini. Dalam kesibukan kita melayani pengajian dan urusan-urusan seharian yang lain, janganlah diabaikan tanggunjawab menyediakan perbekalan di hari kemudian sebagaimana kata Saidina Ali RA:

"Dunia adalah tempat beramal tanpa pembalasan, akhirat pula adalah tempat menerima pembalasan tanpa ada lagi peluang untuk beramal"

TAWARAN ISTIMEWA RAMADHAN MULIA 

Ramadhan Ramadhan kembali muncul membawa janji-janji Allah yang tidak mungkin terabai oleh mereka yang sedar lagi berfikir. Alangkah adilnya Allah SWT, dijadikanNya kita ini tidak segagah dan sepanjang usia umat-umat yang terdahulu, tetapi diberikanNya saham pelaburan yang mudah untuk melipatgandakan amalan. Hanya dengan mengeluarkan secebis tenaga meredah kemalasan menuju ke masjid untuk solat berjemaah, digandakanNya pahala sebanyak 25 atau 27 kali ganda. Maka Ramadhan pula muncul dengan gandaan-gandaan yang lebih besar dan utama, terutamanya malam Lailatul Qadar yang disebut sebagai lebih utama dari kebajikan 1000 bulan atau kira-kira 83 tahun! Amalan-amalan yang lain pula diberikan pahala sebanyak 10 kali ganda berbanding dengan amalan yang sama tetapi dilakukan di luar bulan Ramadhan. Allah Yang Maha Kaya... pemberian yang tidak menyusutkan keagungan, kurniaan yang tidak mengurangkan perbendaharaan.

Walau bagaimanapun, soal banyak mana Allah SWT mahu memberikan kelebihanNya kepada kita adalah soal kedua. Imam Al-Ghazali di dalam kitab kecilnya yang bermakna besar menyebut tentang perihal pentingnya kita meninggalkan 'khulasatul 'amal' iaitu dengan melakukan ibadat sebanyak-banyakkan tanpa dihitung berapa atau banyak mana yang akan diperolehi. Janji-janji Allah itu sepatutnya lebih dilihat sebagai targhib (galakan) untuk kita memanfaatkan bulan tarbiah, madrasah Ramadhan ini.

FATWA RASULULULLAH BERKENAAN DENGAN RAMADHAN

Seorang sahabat bertanya kepada Baginda SAW:

"Wahai Rasulullah, Saya lupa sehingga makan dan minum, padahal saya sedang berpuasa." Baginda SAW menjawab : "Allah telah memberimu makan dan minum" (HR. Abu Daud).

Dan dalam riwayat Ad-Daruquthni dengan sanad shahih disebutkan

"Sempurnakan puasamu dan kamu tidak wajib mengqadhanya, sesungguhnya Allah telah memberimu makan dan minum"

peristiwa itu terjadi pada hari pertama di bulan Ramadhan. Pernah juga Baginda SAW ditanya tentang benang putih dan hitam, jawab Baginda SAW :

"Iaitu terangnya siang dan gelapnya malam." (HR. An-Nasa 'i).

"Seorang sahabat bertanya: "Saya mendapati solat subuh dalam keadaan junub, lain saya berpuasa -bagaimana hukumnya-? Jawab Baginda SAW : "Aku juga pernah mendapati Subuh dalam keadaan junub, lantas aku berpuasa. "Ia berkata: "Engkau tidak seperti kami wahai Rasulullah, karena Allah telah mengampuni semua dosamu baik yang lalu atau pun yang terdahulu. Nabi shallallahu halaihi wasallam menjawab : "Demi Allah, sungguh aku berharap agar aku menjadi orang yang paling takut kepada Allah dan paling tahu akan sesuatu yang boleh dijadikan alat bertakwa . "(HR. Muslim).

Baginda SAW pernah ditanya tentang puasa di perjalanan, maka Baginda SAW menjawab :

"Terpulanglah kepada kamu, boleh berpuasa dan boleh pula berbuka "(HR. Muslim).

Hamzah bin 'Amr pernah bertanya:

"Wahai Rasulullah, saya mampu berpuasa dalam perjalanan, apakah saya berdosa?" Baginda SAW menjawab : "Ia adalah rukhshah (keringanan) dari Allah, barangsiapa mengambilnya maka baginyalah kebaikan dan barangsiapa lebih suka berpuasa maka ia tidak berdosa. " (HR. Muslim).

Sewaktu ditanya tentang soal mengqadha puasa dengan tidak berturut-turut, Baginda SAW menjawab :

"Hal itu terpulang kepada dirimu (bergantung kepada kemampuanmu), bagaimanakah pendapatmu jika salah seorang di antara kamu mempunyai tanggungan hutang lalu membayarnya (secara beransur-ansur) dengan satu dirham dua dirham, tidakkah itu merupakan bentuk pelunasan? Sesungguhnya Allah Maha Pemaaf dan Pengampun. " (HR. Ad-DaYuquthni, isnadnya hasan).

Ketika ditanya oleh seorang wanita:

"Wahai Rasulullah, ibu saya telah meninggal dunia sedangkan ia berhutang puasa nazar, bolehkah saya berpuasa untuknya? Baginda SAW menjawab :
"Bagaimana pendapatmu jika ibumu memiliki tanggungan hutang lantas kamu melunaskannya, bukankah itu menyelesaikan hutangnya?" la berkata, 'Benar'. Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda, "Puasalah untuk ibumu." Hadits Muttafaq 'Alaih) (Lihat I'laarnul Muwaqqii'in 'An Rabbil 'Aalamiin, oleh Ibnul Qayyim, 4/266-267)

LAILATUR QADAR DAN KEISTIMEWAANNYA

Allah SWT telah menyebut berhubung dengan kelebihan malam Lailatul Qadar di dalam firmanNya:

"Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (Al-Qur'an) pada Lailatul Qadar (malam kemuliaan). Dan tahukah kamu apakah Lailatul Qadar itu? Lailatul qadar itu lebih baik dari seribu bulan. Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan malaikat Jibril dengan izin Tuhannya untuk mengatur segala urusan. Malam itu (penuh) kesejahteraan sehinggalah terbitnya fajar. "(Al-Qadr: 1-5)

Di dalam surah Ad-Dukhan ayat 3, Allah SWT menegaskan lagi tentang keberkatan malam Lailatul Qadar itu dengan firmanNya:

"Sesungguhnya Kami menurunkannya pada suatu malam yang diberkati" Malam Lailatul Qadar ini juga Allah SWT menurunkan Al-Quran berdasarkan firmanNya: "Bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan Al-Qur'an. " (Al-Baqarah: 185).

Pada malam Lailatul Qadar itu, Allah SWT menurunkan Al-Quran sekali gus dari Luh Mahfudz ke Baitul Izzah iaitu langit pertama, berdasarkan keterangan Ibnu Abbas RA:

"Allah menurunkan Al-Quran Al-Karim keseluruhannya secara sekali gus dari Luh Mahfudz ke Baitul'Izzah (langit pertama) pada malam Lailatul Qadar. Kemudian diturunkan secara beransur-ansur kepada Rasulullah SAW sesuai dengan konteks pelbagai peristiwa selama 23 tahun."

Di dalam sebuah hadith yang sahih Rasulullah SAW menyebutkan keutamaan melakukan Qiyamullail di malam tersebut. Baginda SAW bersabda :

"Barangsiapa melakukan shalat malam pada saat Lailatul Qadar karena iman dan mengharap pahala Allah, niscaya diampuni dosa-dosanya yang telah lalu. " (Hadith Muttafaq 'Alaih)

Manakala berkenaan dengan masa Lailatul Qadar itu, Nabi SAW telah bersabda :

"Carilah Lailatul Qadar pada (bilangan) ganjil dari sepuluh hari terakhir bulan Ramadhan. " (HR. Al-Bukhari, Muslim dan lainnya).

Aisyah RA berkata,

"aku bertanya: Wahai Rasulullah, apa pendapatmu jika aku menemui Lailatul Qadar, apa yang harus aku ucapkan di dalamnya?" Baginda SAW menjawab, katakanlah : "Ya Allah, sesungguhnya Engkau Maha Pengampun, Engkau mencintai Pengampunan maka ampunilah aku. " (HR. At-Tirmidzi, ia berkata, hadith hasan sahih).

1 comment:

  1. salamun alaik,mohon copy dan paste di blog sy buat sebaran,moga bermanafaat bersama ,amin :)

    ReplyDelete

sila berikan soalan anda jika anda mempunyai kemusykilan dengan artikel yang dimuatkan,
sebarkanlah artikel2 ini kepada sahabat-sahabat anda, keluarga, rakan-rakan usrah dan siapa sahaja disamping anda:)