Saturday, July 17, 2010

Kibarkan Panji Kebaikan

Kongsi

bagaimanakah tajammu’ umat Islam dapat berlaku tanpa ada seseorang yang baik memulakannya?

Perlu ada yang memulakannya.. kadangkala dengan takbir yang menyedarkan. Kadangkala pula dengan nyalaan api yang menarik perhatian. Adakalanya pula dengan mengibarkan bendera kebaikan yang dapat dilihat oleh orang yang baik, lalu mereka berkumpul di 17553_105278096158149_100000278767222_141875_7594081_n sekelilingnya. Apa yang kurang pada umat Islam hari ini ialah bendera dan panji ini. Bilangan mereka sudah ramai, pengetahuan mereka tinggi, imej tinggi tetapi perpecahan dan hampasnya mereka telah melemahkan mereka.

Abdul Wahab Azam Rahimahullah telah melawat sebahagian besar dunia Islam. Beliau telah menjelajah dunia Arab, Turki, India, Pakistan dan lain-lain untuk mengkaji realiti umat Islam dari dekat. Akhir beliau membuat kesimpulan bahawa umat Islam tidak kekurangan apa-apa, kecuali perpaduan. Lalu beliau memanggil umat Islam yang baik-baik:

Janganlah kamu merasa tertipu dengan kerosakan yang zahir dan kejahatan yang melata di sana-sini di antara umat Islam. Janganlah kamu gentar mendengar berita si polan itu dan si polan ini adalah puak rosak dan merosakkan. Sesungguhnya terdapat ramai lagi umat Islam yang baik tetapi kamu anggap mereka orang jahat. Tetapi, golongan jahat mengibarkan panji mereka lalu orang yang jahat dan pengikut mereka berhimpun di bawah naungannya. Golongan yang baik lalu lari, tidak bersama-sama golongan jahat ini dan suara mereka tidak kedengaran. Sekiranya panji kebaikan dikibarkan, tentu mereka yang baik-baik itu berkumpul di bawahnya. Golongan jahat tentu akan diam dan mereka tidak akan glamour lagi.

haluan siswa Dalam mana-mana bangsa mesti ada orang baik dan jahat, mesti ada kejahatan dan kebaikan dan mesti ada perosak dan muslih. Jika dikibarkan panji kebaikan nescaya orang baik dari mana-mana akan bernaung di bawahnya. Dengan kebaikan itu, kalahlah satu kebaikan di dalam jiwa yang kebaikannya mengatasi kejahatannya. Akan lahirlah kebaikan yang terpendam di dalam jiwa yang belum ada lagi kebaikan. Sesungguhnya setiap manusia walau betapa besar pun kejahatannya, mesti masih terpendam di dalam jiwanya rasa cenderung kepada kebenaran dan kebaikan.”

Ungkapan ini memang benar dan sangat betul.

Ramai manusia yang baik-baik jadi bingung di sini. Bila mereka lihat kerosakan di negeri mereka, melihat lintang pukang neraca dan nilai, melihat orang jahat berkuasa, mereka mula menyangka perkara itu telah hancur dan tidak dapat dibaiki lagi. Mereka rasa kufur telah berkuasa penuh menyebabkan mereka terpaksa memilih sama ada diam membisu atau berhijrah ke negeri yang kurang kejahatannya dan ‘mengganggur’ di sana.

******************************


Muhammad Ahmad al-Rasyid

Rujuk kitab beliau : Al-Muntholaq

Link download :

No comments:

Post a Comment

sila berikan soalan anda jika anda mempunyai kemusykilan dengan artikel yang dimuatkan,
sebarkanlah artikel2 ini kepada sahabat-sahabat anda, keluarga, rakan-rakan usrah dan siapa sahaja disamping anda:)