Friday, August 13, 2010

Kesongsangan Tarbiah

Kongsi

pengawas matri 

Dalam beberapa pertemuan dengan pengawas-pengawas dan pimpinan pelajar sering saya tegur tentang kesongsangan tarbiyyah yang berlaku. Kadang-kadang saya melihat ada pengwas-pengawas atau pelajar-pelajar senior yang memarahi atau memberi nasihat pada adik-adik yang terlibat dalam kes-kes kecurian. Saya tidak katakan bahawa teguran itu salah tetapi setakat mana ia bersifat tarbawi. 'Macamana pencuri menasihati pencuri supaya tidak mencuri'. Mungkin penyataan ini nampak pelik tetapi itulah sering berlaku. Sebahagian dari pelajar asrama sudah biasa, apabila turun dari surau terus saja ambil kasut orang lain setelah melihat kasutnya hilang dikebas orang lain. Antara yang pernah saya lihat adalah pengawas-pengawas sendiri. Mungkin niatnya untuk pinjam tetapi adakah tuan kasut itu mengethuinya atai kita telah minta izin kepadanya. Bukankah itu juga mencuri namanya. Kadang-kadang ada pengawas yang memarahi pelajar yang mencuri diasrama tanpa disedari ia juga telah mencuri selipar yang harganya ada yang murah dan ada yang lebih RM 10. Bukankah kita jadi ketam yang mengajar anaknya berjalan lurus.

Begitu juga ketika meyampaikan ceramah pada ibubapa sering saya sebutkan kesongsangan tarbiyyah ini. Kadang-kadang ada ibubapa yang tidak senang pada sikap anak-anak yang suka bertengkar atau bergaduh. Tetapi cuba perhatikan pada airmuka anak-anak setiapkali mereka menengking atau meninggikan suara dan tanyakan pada diri kita, airmuka atau memek mukanya, lirikan mata dan sebagainya tak ubah seperti siapa? Seperti jiran sebelah rumahke? Atau sebijik macam wajah ibu atau ayahnya?

Mulut kita sering mengajarkan kebaikan tetapi tanpa kita sedari perilaku kita lebih banyak membatalkan apa yang kita sebutkan bahkan menyonsangkan tarbiyyah yang cuba kita sampaikan.

 

******************************************

Azmi Bahari

No comments:

Post a Comment

sila berikan soalan anda jika anda mempunyai kemusykilan dengan artikel yang dimuatkan,
sebarkanlah artikel2 ini kepada sahabat-sahabat anda, keluarga, rakan-rakan usrah dan siapa sahaja disamping anda:)