Tuesday, September 14, 2010

Sayangi seadanya, Bencilah seadanya..

Kongsi

gabung "Janganlah kamu terlalu menyayangi sesuatu, boleh jadi kelak kamu akan membencinya. Dan janganlah kamu membenci sesuatu, kerana boleh jadi kelak kamu akan menyayanginya..."
Sayang seadanya, bencilah seadanya.

Tergerak untuk menulis post kali ini apabila teringat seorang adik seIslam bertanya kepada saya kerana saya memiliki seorang sahabat baik yang amat saya rapat dengannya. Kami dah jadi macam adik beradik dah pun.
"Kak..bukan kita tak boleh terlalu rapat dengan kawan kita ke?nanti kita jemu.. Pastu ustzah ckp, kita tak boleh syg sgt kat seseorg tu..benci pun sama..."
Saya tersenyum.

Maka saya pun menjelaskan kepadanya.
"Mesti adik fikir akan kata-kata ni, sayang seadanya, benci seadanya. Sebenarnya, sayang seadanya bukan tidak boleh sangat-sangat sayang. Tidak salah untuk kita menyayangi sahabat kita dengan sangat-sangat sayang, tetapi cuba fikir balik, apa maksud sebenar sayang seadanya tu? Sayang-sikit-sikit sahaja kah?

Bukan...Sayang seadanya itu bermakna, kita menyayangi seorang itu, tidak kiralah sahabat kita, ahli keluarga kita dan siapa sahaja yang kita sayang itu dengan menerima segala kelemahannya dengan hati yang terbuka. Kita tidak memandangnya terlalu sempurna, tetapi kita melihatnya sebagai seorang insan biasa seperti kita juga. Dan begitu juga pandangan dia terhadap diri kita. Bahkan, dalam kasih sayang itu juga kita sedia memperbaiki kelemahan dirinya, tidak takut untuk menegur dirinya ketika berbuat dosa, dan kita juga sedia menerima apa sahaja teguran yang diberinya. Kerana masing-masing tidak sanggup melihat satu sama lain terjerumus dalam neraka Allah. Ini baru dinamakan sangat-sangat sayang yang sebenar, inilah yang dikatakan Ukhwahfillah lillahi taala, berukhwah semata-mata kerana Allah, ingin sama-sama masuk ke dalam syurga Allah...
"7 golongan Allah menaungi mereka dalam naungan-Nya pada hari yang tidak ada naungan kecuali
naungan-Nya.....dan 2 orang yang saling menyayangi kerana Allah, mereka berhimpun & berpisah kerana-Nya"
HADIS
Tetapi ramai yang tidak faham. Ramai yang terlalu menyayangi seseorang sehingga dia memandang orang yang dicintai itu terlalu sempurna, perfect. Apabila orang yang disayangi itu berbuat salah, misalnya sahabat kita itu melakukan sesuatu kesalahan yang tidak pernah kita jangka dia akan melakukannya, kita memandang serong kepadanya, kita mengata dia, kita tinggalkan dia. Sedangkan jika difikirkan balik, apalah sangat kesalahan yang dibuat itu berbanding banyaknya kebaikan yang dia dah buat pada kita? kerana benda kecil, persahabatan yang dibina bertahun-tahun putus begitu sahaja. Ingat, haram bagi seorang mu'min itu tidak bertegur sapa dengan saudaranya melebihi tiga hari ( kerana berselisih)..."

Tak Jemu

"Tapi kan kak, tak boring ke asyik rapat dengan dia saja, pergi mana-mana pun dengan dia...berkepit jaa.."
Saya tersenyum lagi, kali ini lebih lebar senyuman saya.
"Kakak nak kongsi dengan kamu satu sirah. Bagaimana Rasulullah dengan sahabat-sahabat baginda. Rasulullah ni ramai sangat sahabat baginda. Baginda amat mencintai sahabat-sahabat baginda, dan sahabat-sahabat baginda amat mencintai Rasulullah juga. Tetapi dikalangan sahabat yang ramai itu, Saidina Abu Bakar merupakan sahabat yang paling Rasulullah cintai. Pahit manis perjuangan Rasulullah sentiasa ada Saidina Abu Bakar. Bermula dari saat Rasulullah menjadi Rasul, hijrah Rasulullah yang pertama, peperangan Rasululullah yang pertama hinggalah saat Rasulullah menghembuskan nafasnya, semuanya bersama Saidina Abu Bakar. Malah Saidatina Aisyah yang dikahwini Rasulullah atas wahyu Allah juga merupakan anak beliau.

Kakak ingat lagi mas'ul halaqah kakak cerita, ukhwah Rasulullah dengan Abu Bakar sentiasa dicemburui oleh sahabat-sahabat lain, tetapi mereka tidak pernah berhati busuk, malah mereka sentiasa meningkatkan diri untuk menambah ketaqwaan kepada Allah.
Rasulullah hampir setiap masa bersama beliau. Baginda akan ke ke rumah beliau setiap hari, dan kemana-mana juga bersama beliau, tidak pernah ada rasa jemu sedikitpun. Tapi kalau kita ni, dah bersama selalu pun kalau kita yang tidak jemu, akan ada jugalah mulut-mulut lain yang bising.

Memang kalau nak dibandingkan ukhwah kita insan biasa ini dengan Rasulullah dan para sahabat, jauh bagai langit dan bumi. Tetapi bukankah Rasulullah itu qudwah hasanah?  Kita tidak akan dapat menjadi seperti Rasulullah, tetapi kita boleh bawa sirah Rasulullah ke dalam kehidupan kita. Kita contohi bagaimana sikap Rasulullah dengan sahabat-sahabat baginda. Jika semua insan di bumi ini mencontohi Rasulullah bukan sahaja dalam berukhwah, bahkan dalam semua aspek kehidupan, masya Allah...amannya dunia..."
"Serangan iman yang paling jujur dan meyakinkan : kecintaan kerana Allah serta kebencian dan
kemarahan kerana Allah" HADIS
Takut

"Sebenarnya ana ada seorang sahabat yang ana sangat sayang. Tapi ana takut ana akan benci dia, ana takut ana jemu dengan dia...Dia pun sikit-sikit nak dengan ana, dengan orang lain dia tak mau. Dia kata tak boleh masuk..Lepas tu dia ni kuat cemburu..Ana tak boleh baik sikit dengan orang lain,nanti dia kata ana lupa kat dia..mana ada..."

Patutlaa adik ni tanya saya soalan-soalan ni. Dia ada masalah rupanya.

"Ehehehe..sebenarnya kakak dulu pon macam tu jugak..masa tu kakak tak faham lagi erti ukhwah yang sebenar..Kakak kuat cemvuru, merajuk.. Tapi Alhamdulillah, sahabat kakak tu cukup faham dengan kakak ni, kalau kakak cemburu atau merajuk, dia akan buat dek saja dengan kakak, lagi kakak buat perangai, lagi dia tak mau cakap dengan kakak.. lama-lama dengan sendiri kakak tinggalkan sifat-sifat tu..

Sebab kakak tak mau kerana perangai buruk kakak ni, ukhwah kmi terjejas. Sahabat kakak ni berani betul tegur kakak bila kakak buat salah.. Mula-mula kakak jadi rendah diri sangat, rasa macam dibenci, rasa terpinggir, tapi kakak positif balik. Orang yang tegur kita itulah orang yang sayang kat kita..

Dulu memang kakak tak boleh dengan orang lain, asyik-asyik nak dengan dia ja. Tapi sekarang kakak insyaAllah dah open, dah terbuka, sebab kakak dah faham, ukhwah tu untuk semua, bukan untuk kita-kita sahaja. Bagi kakak sahabat kakak adalah semua orang dalam kelas kakak tu, tapi sahabat baik, cuma seorang, yang mana kakak boleh kongsi dengan dia benda yang kakak tidak kongsi dengan orang lain, yang faham kakak sebenarnya macam mana, yang kakak selesa menjadi diri kakak yang sebenar bila bersamanya, dia boleh terima kelemahan kakak, dan kakak terima kelemahan dia.

Bagi sesetengah orang dengan semua orang dia boleh share, boleh kongsi, tapi kakak lain, tidak semua benda kakak boleh share dengan semua orang. Tapi ikut lah kan. Setiap orang cara dia berbeza-beza, kalau kita hormat cara orang lain, insyaAllah orang akan hormat cara kita pula. Saling menghormati, menjaga hati.
Yang kakak lawaknya, kalau dulu (masa kakak masih berfikiran sempit) kakak yang tidak boleh pisah dengan dia. Tapi sekarang orang pulak yang takut nak pisahkan, maksudnya asingkan kami dalam tugasa-tugasan tertentu...padahal kami tak kisah pun.." Saya ketawa kecil.

Begitulah..

Sebenarnya panjang lagi perbualan saya dan adik itu kerana dia meminta pendapat akan masalah yang menimpa dirinya. Pesan saya padanya, jangan takut untuk berkasih sayang. Martabat ukhwah yang paling tinggi adalah sanggup berkorban demi kepentingan orang alin (ithar), dan saya sendiri masih belum mampu mencapainya. Setiap amal ini bermula dengan niat, andai niat kita berukhwah hanya semata kerana Allah, insyaAllah, Allah akan bantu kita...Wallahu a'laam. Moga Allah sayang saya dan kalian juga..

"Jika salah seorang dari kalian mencintai seorang sahabat, maka hendaklah ia mendatangi sahabatnya
itu di rumahnya dan mengkhabarkan bahawa ia mencintai sahabat itu kerana Allah" HADIS RIWAYAT IBNU MUBARAK
Sesungguhnya saya menyayangi kalian kerana Allah  …

****************************

sumber; Huraiyah Life View

1 comment:

  1. sadisnyaa. teringat perkara sama terjadi kt diri. sekarang dia tnggal satu rumah (hostel kolej). lg hari2 jmpa. so skrg pk positif je. teruskan kehidupan. teruskan ukhwah dgn dia walaupun kami tk bkepit mcm dl dah. :')

    ReplyDelete

sila berikan soalan anda jika anda mempunyai kemusykilan dengan artikel yang dimuatkan,
sebarkanlah artikel2 ini kepada sahabat-sahabat anda, keluarga, rakan-rakan usrah dan siapa sahaja disamping anda:)