Sunday, September 19, 2010

Bagaimana Kita Membuat Penilaian Dan Pertimbangan

Kongsi

pen Saya masih ingat ketika saya mula-mula berpindah ke Perlis dan ditugaskan untuk menguruskan koperasi yang ketika itu mengalami kerugian yang agak tinggi. Antara perkara pertama yang saya lakukan ialah untuk 'clear'kan semua stok-stok lama.

Saya mula buangkan barang-barang yang dah rosak dan tidak bernilai kerana dalam perniagaan "space is a part of cost". Setiap barang yang tersimpan akan menghadkan ruang yang ada bahkan menuntut penjagaan dan masa. Antara barang-barang lama yang masih tinggal adalah selonggok pen yang masih boleh digunakan. Untuk dibuang begitu saja tentu merugikan kerana pen-pen itu masih boleh digunakan dan memang masih elok cuma stok lama. Sayapun carikan balang plastik, masukkan pen-pen itu kedalam balang itu dan labelkan "RM0.30". Memang murah kerana ada diantara pen-pen itu harganya lebih dari RM1.

Setelah beberapa hari, ternyata pen-pen yang dilelong itu tidak dapat sambutan. Kali ini saya gunakan strategi baru. Saya belikan rak-rak yang cantik lalu lapkan pen-pen itu biar nampak baru dan letakkan harga yang agak mahal bahkan lebih mahal dari hraga asal. Apa yang berlaku? Mungkin anda akan terkejut. Hampir semua pen itu habis dibeli.

Apa yang ingin saya sentuh disini ialah "Apa yang menentukan tanggapan atau penilaian kita keatas sesuatu perkara?" Adakah kita sentiasa melihat kepada kualiti, manfaat dan matlamat jangka panjang ataupun cantik, menarik dan up-to-date. Saya tidak katakan cantik dan menarik itu tidak penting tetapi ianya bukan yang paling penting dalam semua hal. Masih banyak perkara lain yang perlu kita fikirkan dalam membuat satu pertimbangan dan tindakan.

Cuba kita lihat pada keruntuhan rumahtangga hari ini, apabila kecantikan dijadikan ukuran yang paling penting. Lihat pula pada kehidupan remaja hari ini apabila keseronokan yang sementara dijadikan tujuan hidup. Bagaimana pula ibu bapa yang melupakan akhirat lalu menjadikan dunia sebagai penyelesaian bagi semua masalah; masalah suami isteri, masalah anak-anak dan sebagainya?

Betapa hari ini kita melihat kepincangan berlaku dalam persoalan nilai dan pertimbangan dan hari ini kita melihat dunia mula hilang keseimbangan dan mula kehilangan nilai. Hari ini kita melihat betapa rumahtangga tidak lagi menjadi tempat berteduhnya jiwa-jiwa yang sedang tumbuh membesar, anak-anak tidak lagi menjadi anugerah berharga bahkan ada yang dibuang-buang, rumahtangga tidak lagi menjadi tempat untuk kerehatan dan ketenangan, kepimpinan tidak lagi menjadi amanah dan tanggungjawab bahkan kehidupan itu sendiri kini telah dijadikan bahan mainan dan perjudian.

*****************************

oleh ; Azmi Bahari

No comments:

Post a Comment

sila berikan soalan anda jika anda mempunyai kemusykilan dengan artikel yang dimuatkan,
sebarkanlah artikel2 ini kepada sahabat-sahabat anda, keluarga, rakan-rakan usrah dan siapa sahaja disamping anda:)